Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

Polarisatie in tijden van quarantaine: welke kant gaat het gedrag van de consument op?

In quarantaine thuis, zelfisolatie, lockdowns en andere vormen van sociale afstand zijn in vrijwel elke natie over de hele wereld ingevoerd. Mensen worden aanbevolen, verteld of verplicht om thuis te blijven. Op enkele weken tijd heeft deze epidemie het menselijk gedrag wereldwijd veranderd en sociale relaties beïnvloed. 

Het fenomeen polarisatie

Het fenomeen polarisatie, de opdeling in twee sterk contrasterende groepen, wordt in tijden van crisis1 versterkt, zij het op financieel of politiek niveau. Hetzelfde geldt voor de huidige corona-crisis. De New York Times² voorspelt een stijging van "Covid-echtscheidingen" op basis van de torenhoge Chinese echtscheidingscijfers nu de crisis is afgenomen. Tegelijkertijd en in het andere uiterste verwacht de krant een golf van “coronababy’s” en een nieuwe generatie “quarantaine-tieners” in 2033.

Een andere grote polarisatie die zichtbaar is tijdens de crisis van vandaag is “fit of vet”. Aangezien bijna alle sociale activiteiten van de agenda zijn verwijderd, blijft er veel vrije tijd over. Een manier om deze vrije tijd door te brengen is door te “binge-eaten” tijdens het “binge-watching” van series en films. Netflix, YouTube en andere aanbieders van online entertainment hebben het gebruik zien stijgen tot het niveau dat ze besloten hebben om de streamingkwaliteit ten minste de volgende maand te verminderen om te voorkomen dat internet zou crashen onder de druk van ongekend gebruik als gevolg van het coronavirus pandemie3.

Aan de andere kant is de verkoop van fitnessapparatuur voor binnen door het dak gegaan. Vertragingen bij de levering van deze producten zijn gemeld bij zowel online retailers als gespecialiseerde verkopers van sportartikelen. In landen zoals België, waar buiten sporten nog steeds is toegestaan, zijn stadsparken en bossen vaak overbevolkt met wandelende, joggende of fietsende mensen.

Fit blijven of fit worden als onderdeel van een gezonde levensstijl is van het grootste belang, zeker nu nog meer. Over dit onderwerp schreef de Wereldgezondheidsorganisatie op 23 maart 2020 in een informatieve nota over Covid-19 en niet-overdraagbare ziekten:  “'Een gezonde levensstijl zal ervoor zorgen dat alle lichaamsfuncties beter werken, inclusief immuniteit. Gezonde diëten eten, met veel groenten en fruit, lichamelijk actief blijven, stoppen met roken, alcoholgebruik beperken of vermijden, en voldoende slaap krijgen zijn belangrijke componenten van een gezonde levensstijl ”.

Naast actief zijn, maakt het volgen van een gezond dieet deel uit van een gezonde levensstijl. De verklaring van de FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties) is duidelijk:  “Hoewel geen voedsel of voedingssupplementen Covid-19-infectie kunnen voorkomen, is het handhaven van een gezond dieet een belangrijk onderdeel van het ondersteunen van een sterk immuunsysteem”.

Meer over hoe Puratos Covid-19 trotseert

Al vóór de Covid-19-uitbraak namen consumenten een proactieve benadering door hun voedingspatroon te veranderen met als doel gezond te blijven en een goed immuunsysteem te behouden. 53% van de wereldwijde consumenten heeft al hun dieet en levensstijl veranderd om hun immuunsysteem4 te verbeteren. De meest voorkomende veranderingen in de voeding die consumenten vóór de crisis hebben aangebracht, zijn:

  • Meer verse groenten en fruit eten (63%)
  • Verhoogde eiwitinname (62%)
  • Verminderde suikerinname (56%)
  • Verhoogde inname van vitamines en mineralen (40%)

Tijdens de crisis veranderden mensen hun gewoonten voor het kopen van voedsel opnieuw: zoals verwacht verhoogden ze de aankoop van voedselvoorraden in de voorraadkast, zoals ingeblikt voedsel. Veel minder verwacht, ondergaan ook plantaardige opties zoals de verkoop van havermelk (+ 347% t.o.v. vorig jaar in de VS), vleesalternatieven (+ 206% t.o.v. vorig jaar in de VS), probiotische producten (kombucha-verkoop + 10% t.o.v. vorig jaar in de VS) een sterke verkoopstijging. Aan de andere kant daalde de verkoop van verse groenten en fruit (appel -3% en selderij -19%. t.o.v. vorig jaar in de VS), wat te maken zou kunnen hebben met zowel schaarste als bederfelijkheid.

http://www.fao.org/3/ca8380en/CA8380EN.pdf
5 Nielsen

6 FMCG Gurus

Hoe zit het dan post Covid-19?

Hoe worden de winkelgewoonten van de consument na Covid-19? Alleen de tijd zal het leren, maar op basis van de ervaringen met het herstel van China verwachten we dat kooppatronen die tijdens de uitbraak zijn aangenomen een blijvende impact kunnen hebben op consumenten5: ze zullen waarschijnlijk een nieuwe nadruk leggen op voedingsetiketten om gezonder eten te zoeken of om te vertrouwen op de online shopping-apps die ze in deze periode ontdekten.

In de tussentijd en terwijl je nog steeds opgesloten zit, leer je welke dagelijkse gewoonten je kunt behouden, verbeteren of stoppen om je persoonlijke gezondheid en welzijn te verbeteren in dit artikel.