Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

De 5 grootste voedingstrends die elke bakker, patissier en chocolatier moet kennen

Consumenten hunkeren naar verbluffende klassiekers, plantaardige opties, gezondheidsboosters en innovaties met zuurdesem.

24 mrt. 2023

Taste Tomorrow

Wanneer was de laatste keer dat u een etalage zag met pastelkleurige, bestrooide cupcakes voor fijnproevers of met chocolade bestrooide cakepops? Dat is vast een tijdje geleden. In de wereld van vandaag volgen voedseltrends elkaar razendsnel op. Daarom helpen we bij Puratos bakkers, patissiers en chocolatiers om de vinger aan de pols te houden met ons Taste Tomorrow consumentenonderzoeksplatform.

Uit onze laatste gegevens blijkt dat als je de massa voor wilt blijven, je moet inspelen op de volgende vijf belangrijke trends voor 2023 en daarna:

  • Verbluffende klassiekers

  • Plantaardig

  • Zuurdesem

  • Functionele voeding

  • Visuele aantrekkelijkheid

 
We hebben deze lijst opgesteld aan de hand van intensief, permanent AI-onderzoek, waarbij we onze eigen semantische analysetechnologie gebruiken in combinatie met een wereldwijd consumentenonderzoek en de kennis van onze consumententrendsexperten. "Het unieke aan ons Taste Tomorrow onderzoeksprogramma is dat we de online mediaruimte continu volgen", zegt consumer insights expert Nanno Palte.
 

"Aangezien 54% van de mensen dagelijks gemiddeld 2,5 uur online doorbrengt, bieden deze gegevens een robuuste basis voor trendvoorspellingen", vervolgt Palte. "We volgen consumentenconversaties en zoekopdrachten in negen verschillende talen. Met deze gegevens kunnen we woorden, belangrijke volumeveranderingen en opkomende signalen zien. Om trends te identificeren, gebruiken we sociale en zoektools om wereldwijde content op te halen en samen te voegen, zoals intensieve A.I. analytics op meer dan 100 miljoen sociale media vermeldingen."

Dat kwantitatieve onderzoek bestaat uit de Bakery Bites-enquête. "We interviewen meer dan 40.000 consumenten in bakkerij-, patisserie- en chocolademarkten in vijftig landen", legt Palte uit. "We vragen consumenten naar hun attitudes, keuzes en smaken, om een wereldwijd perspectief te verzamelen op waar de voedingsindustrie vandaag staat en waar het morgen naartoe gaat."

Duik dus in dit onderzoek en gebruik onze inzichten in uw voordeel

Verbluffende klassiekers

Gekende traktaties zijn de ultieme verwennerij

In Europa was 'Verbluffende Klassiekers' de eettrend die vorig jaar de meeste discussies op sociale media losmaakte. Deze traditionele, authentieke recepten behoorden ook tot de top drie trends in het België. In 2022 zagen we ook dat UNESCO het klassieke Franse stokbrood toevoegde aan zijn lijst van immaterieel cultureel erfgoed.

Je kan niets misdoen met een klassieker. Mensen houden van de zekerheid dat ze weten wat ze kunnen verwachten en dat hun behoeften perfect worden vervuld, maar ze gaan ook een stap verder en gaan actief op zoek naar gerechten die herinneringen oproepen uit hun kindertijd of die hen herinneren aan traditionele familiebijeenkomsten. Bij deze traditionele recepten gaat het niet alleen om de smaak, maar ook om het samenbrengen van mensen en het creëren van een gevoel van thuis. Kinderhapjes en patisserieproducten zoals oma die maakte, hebben een onvervangbare plaats in de harten van consumenten en kunnen een gevoel van geluk brengen dat geen andere voeding kan.

Hoe kunt u mee surfen op deze trend van nostalgie? Kies niet alleen voor klassieke recepten, maar gebruik uw verpakking ook om gelukkige herinneringen aan vroeger op te roepen. Verschillende voedingsmerken grijpen terug op traditionele visuele stijlen om nostalgie op te roepen bij hun publiek; een prominent voorbeeld is de retro rebranding van Burger King.  Aangepaste copywriting is een andere effectieve manier om nostalgie te gebruiken om voedsel te verkopen.

Kijk hoe je mee kan surfen op deze trend door klassieke recepten aan te bieden in een modern jasje zoals de ‘Eclair Bresilienne’ of deze 3-kleurige croissant

A male hand holding a donut on blurred clear background

Plantaardig 

De toekomst is plantaardig, zonder in te boeten op smaak

Nu de gevolgen van de klimaatverandering duidelijker worden, willen meer consumenten gezond en ethisch leven. Dit houdt ook in dat ze kiezen voor een plantaardige levensstijl om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Het geeft veganisten, vegetariërs en flexitariërs een gevoel van trots en sociaal bewustzijn, waar succesvolle plantaardige merken slim op inspelen.

Maar nu deze trend zich verder ontwikkelt, willen consumenten meer dan alleen de moraalridder uithangen. Ze eisen nog steeds kwaliteit en smaak, ontdekken graag nieuwe merken, snacks en concepten, en zijn niet bereid om compromissen te sluiten. De druk is groot om de best mogelijke veganistische producten te maken.

Gelukkig is de kans op groei enorm en is er veel ruimte voor bedrijven om nieuwe en innovatieve plantaardige producten te ontwikkelen die voldoen aan de vraag van de consument en tegelijkertijd trouw blijven aan hun waarden. Met uitzondering van Azië en het Caribisch gebied hebben consumenten wereldwijd plantaardig eten tot de meest besproken voedingsonderwerpen van 2022 gemaakt.

Wil je een stukje van deze plantaardige taart? De meest gewilde veganistische producten zijn kopieën van traditionele gerechten, vooral die welke verband houden met specifieke feestdagen en seizoenen. Plantaardige consumenten hebben een afkeer van bewerkt voedsel en geven de voorkeur aan minder bekende vlees- of zuivelalternatieven en ingrediënten. Plantaardige lekkernijen zijn ook in opkomst en bieden kansen in patisserie en chocolade met lekkernijen zoals veganistische mousse taart.

Ontdek hier de plantaardige variant van brioche

Zuurdesem

Smaakvol met een gezonde twist

Het eeuwenoude ambacht van het fermenteren van zuurdesem beleeft hoogtijden. Het veroverde het internet in 2020 en heeft zijn relevantie en groei behouden. Dat komt omdat zuurdesem meerdere voordelen heeft: zijn smaak is uniek en volgens sommige consumenten veel beter dan brood op basis van gist. De fermentatie maakt het eindproduct ook gemakkelijker te verteren, dus het profiteert van de toegenomen aandacht van de consument voor darmgezondheid.

Het online delen van zuurdesemproducten die je koopt of zelf bakt is ook een manier om als consument je status en superieure smaak te tonen. Zuurdesem wordt gezien als een premium voedingsmiddel, wat ertoe heeft geleid dat het zich niet langer beperkt tot de broodcategorie, maar ook de banket- en patisseriesector bereikt.

Zuurdesem wordt nu gebruikt voor croissants, bagels, donuts en allerlei nieuwe toepassingen. Zelfs mainstream voedingsmiddelen zoals pizza en hamburgers krijgen een zuurdesem make-over. In Frankrijk, bijvoorbeeld, worden zuurdesembroodjes gepositioneerd als een gezonde broodcombinatie voor hamburgers.

Ontdek hier het recept voor het authentieke Altamurabrood of de croissant met desem

 

Unrecognizable females having a dessert in cafe

Functionele Voeding

Eten voor algemene gezondheid en welzijn

Het oude gezegde " an apple a day keeps the doctor away " gaat niet op voor de hedendaagse consument. Zij benaderen hun gezondheid veel serieuzer en doordachter. Ze weten precies wat omega-3-vetten zijn, hoe ze hun bloedsuikerspiegel op peil kunnen houden en welke de gezondste ingrediënten zijn om in een eiwitreep te zoeken. Nu mensen steeds meer het verband begrijpen tussen voeding en gezondheid, worden functionele voedingsmiddelen met specifieke fysieke en psychologische gezondheidsvoordelen steeds populairder.

De twee belangrijkste gezondheidsvoordelen van een evenwichtige voeding zijn diegene die betrekking hebben op het immuunsysteem en de darmen. Sommige mensen eten dagelijks gember in de hoop hun immuniteit te verhogen, terwijl veel ouders graag producten kopen die hun kinderen tegen ziekten kunnen beschermen. In onze industrieën zijn ingrediënten als kurkuma en citrusvruchten gemakkelijk te verwerken en worden ze gezien als zeer gunstig voor het immuunsysteem.

Gezonde darmen biedt meer mogelijkheden voor bakkers en patissiers. Samen met gefermenteerde producten zoals kombucha, kefir en kimchi zijn vezels een darmvriendelijk voedingsmiddel. Kies dus waar mogelijk voor volkoren granen en vergeet niet de gezondheidsvoordelen van uw producten onder de aandacht te brengen.

Afgelopen zomer voorspelden we dat 2023 het jaar van het mood food zou worden. Chocolade, bijvoorbeeld, wordt in verband gebracht met hogere niveaus van endorfine en fysieke gezondheidsvoordelen. In China is het een trendy functioneel voedingsmiddel, dat mogelijk is verrijkt met gamma-aminoboterzuur (GABA), dat een angstremmend effect heeft. Zoete lekkernijen domineren deze mood food categorie omdat ze verwennerij en een aangenaam smaakprofiel combineren met het vrijkomen van endorfine.

U kunt uw klanten een plezier doen door multifunctionele ingrediënten op te nemen en de voordelen ervan expliciet te benadrukken, zoals bosbessen die de spijsvertering bevorderen en de geestelijke gezondheid verbeteren.

Ontdek hier het recept voor een brood met Softgrain sprouted grains op basis van gekiemde granen en zuurdesem.

Visuele aantrekkelijkheid

We eten met onze ogen

Voeding die er goed uitziet wordt als smakelijker ervaren. Het is belangrijk om het emotionele aspect van visuele aantrekkingskracht te begrijpen. In dit tijdperk van sociale media is eten dat er goed uitziet overal.

Zowel consumenten als merken gebruiken complexe cakes, gekke chocolade creaties en prachtig gebakken broden om hun online profielen te promoten.  Of ze ze nu zelf gemaakt hebben of niet, voeding die er goed uitziet online delen komt met een gevoel van trots, en zorgt voor een emotionele boost.

Aantrekkelijke voeding maakt  ons gelukkig, net zoals mooie landschappen of kunstwerken dit doen. Zoals we het nooit beu worden om naar mooie zonsondergangen te kijken, zullen we het nooit beu worden om te genieten van prachtige cake, chocolade of patisserie.  Een met de hand gemaakt brood of een koekje overgoten met chocolade is een manier om aan de dagdagelijkse realiteit te ontsnappen.

Blijf dus focusen op de esthetiek van de producten en kies voor ingrediënten die dit ondersteunen, zoals bewerkbaar goud, gedroogde bloemblaadjes of eenvoudige sprinkels of zaden.  Maar ga best niet te vreemd met gekke vormen, kleuren en decoratie: eten dat er het beste uiziet moet de juiste balans vinden tussen innovatie en vertrouwdheid.

Maak indruk op je klanten met deze prachtige aardbei croissant of bicolor croissant.  

Taste Tomorrow

Taste Tomorrow is 's werelds grootste ecosysteem voor het begrijpen van de consumenten in de wereld van bakkerij, patisserie en chocolade. Door lokaal en globaal consumentengedrag en keuzes te volgen bekomen we bleangrijke inzichten. Dit stelt ons in staat om de evolutie van trends op te volgen en nieuwe te ontdekken, met de bedoeling om uw business verbonden te houden met uw klanten en om nieuwe opportuniteiten te ontdekken.

Related Articles

7 chocolatiers you definitely want to follow on Instagram and TikTok

7 chocolatiers you definitely want to follow on Instagram and TikTok

What do smart chocolatiers do? They build a strong online presence. We’ve collected 7 inspiring chocolatiers with a unique social media personas on Instagram and TikTok.

The 2022 hypes you might have missed

The 2022 pastry and bakery hypes you might have missed

In our online world, trends come and go in such a fast pace that you can miss a pastry hype or baking craze in the blink of an eye. Make sure you haven’t missed any in 2022.

Weird and artsy cakes are taking over Instagram | Taste Tomorrow

Weird and artsy cakes are taking over Instagram | Taste Tomorrow

Cakes are becoming freaking. Online, we see more and more in-your-face maximalist creations. Where does this visual patisserie trend come from?

The best of Netflix, Disney+, HBO Max & Hulu for bakers, patissiers and chocolatiers

The best of Netflix, Disney+, HBO Max & Hulu for bakers, patissiers and chocolatiers

Discover the most fun series for patissiers, must-sees for chocolatiers and inspirational series for bakers here!