28 okt. 2025
Wat willen broodliefhebbers in 2026?
Dankzij het Taste Tomorrow-onderzoek, gebaseerd op de mening van meer dan 23.000 consumenten uit 56 landen, kennen we het antwoord. Met grootschalige bevragingen, artificiële intelligentie en inzichten van experten brengt Taste Tomorrow helder in kaart wat consumenten verwachten en verlangen – en hoe die trends de bakkerijsector zullen beïnvloeden in 2026.
Van het brood dat we kopen tot de texturen waar we dol op zijn – dit zijn de trends die de toekomst van de bakkerij mee vormgeven.
De kracht van eiwitten
Mix van verrassende texturen
Zuurdesem
Brandstof voor een actieve levensstijl
Gezond eten wint aan belang: 67% van de consumenten kiest voeding op basis van gezondheidsvoordelen.
Eiwitten zijn daarbij het populairste ingrediënt. Mensen zoeken ze niet alleen in sportrepen en shakes, maar ook in alledaagse bakkerijproducten zoals brood, koekjes, taarten en zelfs desserts. Deze trend toont duidelijk dat consumenten meer verwachten van hun bakkerijproducten: ze willen iets dat past bij een actieve en gezonde levensstijl – niet alleen iets lekkers voor tussendoor.
Eiwitrijke bakkerijproducten zitten in de lift.
Uit ons wereldwijd onderzoek blijkt dat online gesprekken hierover in 2026 met 17% zullen stijgen.
Steeds meer consumenten – 29% wereldwijd, en zelfs 40% in de Azië-Pacificregio – checken de verpakking op eiwitgehalte. Daardoor zijn eiwitten nu het vierde meest gezochte voedingsbestanddeel, na suiker, calorieën en vet.
Ook online zoekgedrag toont de trend:
Consumenten willen meer dan enkel iets lekkers. Ze zoeken bakkerijproducten die tegelijk voedzaam zijn én een verwenmoment bieden. Het idee dat een dessert of een gebak zowel een zoete goesting kan stillen als de doelen omtrent welzijn kan ondersteunen is niet alleen aantrekkelijk, maar wordt verwacht de norm te worden.
Wat het nog aantrekkelijker maakt? Klassieke smaken en vertrouwde texturen die nostalgie oproepen zonder in te boeten qua voedingswaarde.
De opkomst van GLP-1-medicatie zoals Ozempic – vaak gelinkt aan gewichtsverlies en spierverlies – zorgt ervoor dat mensen bewuster omgaan met hun eiwitinname. De groeiende interesse in vegan en plantaardige voeding heeft de vraag naar eiwitrijke producten al doen stijgen, maar die trend versnelt nu nog verder. Consumenten zoeken naar voeding die hen helpt om gezond en sterk te blijven, en eiwitten spelen daarin een sleutelrol.
Contrasterende texturen worden een bepalende factor in wat consumenten lekker vinden en waar ze naar verlangen.
Bakkerijproducten die tegengestelde sensaties combineren—zoals krokant en chewy, zacht met een crunch, of flinterdun met rijke of romige vulling—veroveren de markt. Voor 71% van de consumenten is textuur geen detail meer, maar een bepalende factor voor plezier in het eten. En 67% zoekt actief naar nieuwe formaten of een verrassend mondgevoel. Geen wonder dat ‘Mix van verrassende texturen’ momenteel de op één na snelst groeiende trend is in de bakkerij.
De meest begeerde textuur? Krokant en knapperig. Consumenten krijgen er maar geen genoeg van. Deze textuur is de meest gezochte term in bakkerij. We voorspellen een stijging van 19% in online gesprekken hierover in 2026, na een eerdere stijging van 15% in 2025. Vooral in Europa (46%) en Zuid-Amerika (30%) staat deze textuur symbool voor versheid, kwaliteit en ambacht. Wanneer deze textuur gecomineerd wordt met iets zacht, chewy of rijkelijk gevuld, zorgt dit een onweerstaanbaar contrast. Het is het moment voor merken om in deze groeiende trend van mixen van texturen in te stappen.
Enkele voorbeelden:
Beter qua smaak en beter voor jou
Zuurdesem is opnieuw de #1 meest besproken trend in de bakkerijwereld. Taste Tomorrow volgt deze trend al jaren, en de meest recente data bevestigen dat deze trend nog steeds blijft groeien. Zoekopdrachten naar ‘zuurdesembrood in mijn buurt’ stegen met 178% in Q2 2025, wat de groeiende belangstelling van de consument bevestigt.
Zuurdesem maakt de perfecte brug tussen gezondheid, welzijn en smaak.
Zuurdesem beleeft een popcultuurmoment, aangezien superster Taylor Swift onthulde dat ze "60% van de tijd aan zuurdesem denkt" in de podcast New Heights. Als thuisbakker experimenteert ze met kaneelbroodjes en funfetti zuurdesembroden. Haar favoriet, het zuurdesembrood met bosbessen en citroen, is trending op sociale media. Dit bevestigt dat zuurdesem een blijver is in de bakkerijwereld.
Desem verovert meer dan alleen brood. De sterke groei in interesse voor desem komt vooral door nieuwe toepassingen. Consumenten zoeken niet enkel naar ambachtelijk brood met desem, maar ook naar viennoiserie, koekjes en andere bakkerijproducten met dezelfde rijke smaak en textuur. Dat zie je ook online: de interesse in deze vernieuwende desemconcepten neemt snel toe:
Productlanceringen binnen de categorie zoete bakkerijproducten met zuurdesemclaims stegen met 31%, vooral in Zuid-Amerika (+118%), Europa (+28%) en het Midden-Oosten & Afrika (+9%). Met een verwachte groei van 33% in 2026 blijft zuurdesem de toekomst van bakkerij vormgeven.
Zuurdesem wordt gezien als smaakvol én gezond, wat snacks en bakkerijproducten die zuurdesem bevatten extra aantrekkelijk maken. Dit is vooral dankzij de sterke link met darmgezondheid. Online zoekopdrachten naar ‘zuurdesembrood darmgezondheid’ stegen met 99%. Het geloof in deze gezondheidsvoordelen geven consumenten toestemming om zichzelf zonder schuldgevoel te verwennen. Dus als je een donut, kaneelbroodje of hartige viennoiserie ontwikkelt, aarzel niet om desem te verwerken in je product.
Van Europa tot Zuid-Amerika over het Midden Oosten, zoete voorkeuren evolueren snel. Onze wereldwijde consumenteninzichten over patisserie en chocolade voor 2026 onthullen wat de keuzes van de consument bepaalt wereldwijd. Verwacht gedurfde verschuivingen in smaken, textuur en verwennerij – want een dessert gaat niet langer over iets dat gewoon lekker is, maar wel een hele ervaring moet bieden.
Ontdek de online textuurtrends die bakkerij, patisserie en chocolade opschudden, van taaie mochi tot knapperige kataifi en romige karamelkernen.
Ontdek de top 3 patisserie trends voor 2026, denk aan frisse zure smaken, gedurfde texturen en bewuste porties. Gebaseerd op wereldwijde inzichten van Taste Tomorrow.
Ontdek 7 virale gezondheidsingrediënten die verwennerij en welzijn combineren. Haver, dadels en cacao zijn op dit moment de drijvende kracht achter innovatie in bakkerij en viennoiserie.
Ontdek de belangrijkste chocoladetrends in 2026: onvergetelijke ervaring, plantaardige opties en rijke, overdadige vullingen. Haal wereldwijde inzichten uit Taste Tomorrow.