3 okt. 2025
72% van de consumenten zoekt naar voedingsmiddelen en lekkernijen met verschillende texturen, volgens onze wereldwijde consumentenenquête. Maar welke texturen zijn echt in opkomst en waar komen ze op? Met onze wereldwijde AI-tools voor het volgen van trends in Taste Tomorrow in combinatie met menselijke intelligentie hebben we miljoenen vermeldingen en zoekopdrachten op sociale media geanalyseerd in 7 talen in meer dan 50 landen. Dat geeft ons een overzicht van de meest spraakmakende texturen waar consumenten naar hunkeren, van chewy koekjes tot patisserie die zowel zacht en romig als knapperig en crunchy is.
Ontdek welke texturen de moeite waard zijn om te verkennen.
Nu trending: karamel en romig
Croissants gevuld met een pistache ricotta crème, snickerdoodle sandwiches gevuld met karamel of bomboloni; zoete broodjes gevuld met Italiaanse banketbakkersroom. Lekkernijen met een decadente vulling zijn booming. De visuele aantrekkingskracht van een karamel die uit een gebak komt gelopen en het textuurcontrast van het bijten in een met room gevulde cannoli worden als onweerstaanbaar beschouwd. Vooral op de Turkse, Engelse, Spaanse, Franse en Italiaanse markten, waar de belangstelling voor dit soort snacks het afgelopen jaar met 24% tot 61% is gestegen.
Romige vullingen met smaken zoals chocolade, karamel en hazelnoot zijn het meest gewild voor cakes, chocolade, koekjes en gebak. Deze klassieke opties roepen comfort op en worden vaak gekozen uit nostalgie. Een meer trendy optie is pistache, dat ook een prachtig levendige kleur toevoegt. De met karamel gevulde chocolaatjes van Sanders Candy zijn typische lekkernijen die profiteren van deze trend. Voor hun 150-jarig jubileum brachten ze een verjaardagstaart van witte chocolade uit met kleurrijke hagelslag voor extra textuur.
Terwijl mensen dol zijn op de verwennerij van het bijten in een snack om er een kleverige kern van karamel in te vinden, maken veel consumenten zich zorgen over het hoge suikergehalte en het gebruik van kunstmatige toevoegingen. Om aan deze vraag naar meer bewuste verwennerij te voldoen, kan het nuttig zijn om manieren te onderzoeken om deze zintuiglijke lekkernijen op een gezondere manier aan te bieden. Dit kan het gebruik van clean-label ingrediënten zijn, het verminderen van het suiker- of vetgehalte of het aanbieden van kleinere porties.
Nu trending: zachte en chewy texturen om uw tanden in te zetten
Met 1,4 miljoen online vermeldingen in het afgelopen jaar is chewy op dit moment de op één na grootste textuurtrend. In veel markten is taaiheid een totaal nieuwe textuur om in gebak toe te passen. Hoewel het een geliefd kenmerk is in veel Aziatische keukens, is taaiheid onontgonnen door de meeste westerse consumenten. Maar mensen op de Duitse, Franse en Turkse markten staan het meest open om iets nieuws te proberen, waarbij de belangstelling voor taaie texturen met 49%, 29% en 24% is gestegen. In Engelstalige markten zien we een stijging van 16%. We verwachten dat populaire taaie Aziatische lekkernijen zoals mochi-rijstballetjes veel zullen opduiken. Maar ook gebak dat gebruik maakt van de tapioca boba parels die bekend zijn van bubble tea. Ingrediënten die in opkomst zijn door deze liefde voor een hapje met een beetje pull zijn:
Taro is een zetmeelrijke knolgewas die tijdens het koken een luchtige en taaie kwaliteit krijgt. Taroballen – gepureerde taro met zetmeelrijk meel – zijn een populair ingrediënt in Taiwanese desserts.
Kleefrijstmeel, vooral bekend als het ingrediënt voor mochi, maar kan ook gebruikt worden voor cakes, koekjes, pannenkoeken en mochi-derivaten zoals mochi-ijs en mochi-donuts.
Nu trending: Multi-zintuiglijke ervaringen die het gehemelte prikkelen en boeien
Knapperig EN romig, luchtig EN knapperig of taai EN kleverig, consumenten houden van de opwinding van contrast in textuur. Dat is te vinden in klassiekers zoals macarons en lavacakes, maar de grootste drijfveer achter de 1,6 miljoen gesprekken en zoekopdrachten op textuurmixen zijn nieuwe creaties die onverwachte texturen combineren. De trend is meer dan verdubbeld in de Engelse taal, maar is ook groot in de Italiaanse (+48%), Spaanse (+38%), Turkse (+37%) en Duitse (+29%) markten.
Consumenten worden gek van avontuurlijke en creatieve hybriden of desserts met meerdere lagen. Denk aan de koekjestaart van Tiff's Treats die een knapperige koekjesbuitenkant heeft en een zachte en luchtige cake-achtige binnenkant. De Dubai Chocolate Crookie van Chip City: een croissant met chocolate chip cookie dough, besprenkeld met chocolade en pistachecrème en afgetopt met knapperige kataifi. Of de barstende boba-koekjes van Molly Bz, zachtgebakken hapjes gevuld met knallende boba-stukjes. Allemaal lekkernijen die veel sensaties bieden in één hap.
Volgens onze gegevens zijn consumenten op zoek naar kant-en-klare producten met een verscheidenheid aan texturen. Natuurlijk kun je een compleet nieuwe lekkernij maken om aan die vraag te voldoen, maar het is ook mogelijk om je klassiekers aan te passen. Laat u inspireren door Oreo en biedt extra dunne en dubbele vullingen om op textuur gebaseerde innovaties te creëren die zijn geïnspireerd op uw bestsellers.
Nu trending: krokante texturen die bewijzen - hoe luider, hoe lekkerder
In brood wordt een krokante korst gezien als een teken van kwaliteit en versheid. Voor gebak en chocolade voegt krokantheid plezier toe. Het is een multisensorische ervaring die je kunt voelen, proeven en horen. In veel markten is dit de snelst groeiende textuurtrend:
Turks +116%
Frans +83%
Duits +64%
Portugees +51%
Italiaans +47%
Engels +20%
Ingrediënten die profiteren van de populariteit van knapperige texturen zijn noten en filodeeg. De hype rond filodeeg is zichtbaar door lekkernijen als Griekse spanakopita en Turkse börek die te zien zijn op de TikTok- en Instagram-pagina's van makers over eten, zoals de crinkle taart, gerimpeld filodeeg met vulling ertussen en een eimengsel eroverheen. Deze creaties lijken op een extra knapperige quiche door de tientallen superdunne en superkrokante laagjes.
Noten en zaden zijn een natuurlijke en gezonde manier om zowel krokantheid als smaak toe te voegen. Daarom zijn walnoot, pecannoot, amandel en hazelnoot populaire toevoegingen aan gebak. Maar de meest trendy noot op dit moment is pistache, die sinds de Dubai Chocolate-trend een enorme stijging in populariteit heeft doorgemaakt. Ons Taste Tomorrow-onderzoek laat een groei van 122% zien in de afgelopen 12 maanden. Kataifi - een ander chocolade-ingrediënt uit Dubai - wordt ook snel een go-to-ingrediënt voor een interessante textuur. Dit geraspte deeg, vaak engelenhaar genoemd, is het afgelopen jaar met 785% gestegen in sociale vermeldingen volgens onze gegevens. We voorspellen dat er binnenkort veel op het Midden-Oosten geïnspireerde creaties met dit knapperige deeg op de viennoiseriemarkt zullen komen.
Of je nu kiest voor kleverige centra, taaie hapjes, knapperige laagjes of onverwachte mengelingen maakt niet uit. Zolang je de consument maar een multi-zintuiglijke ervaring biedt. Begin met het geven van kleine textuurwendingen aan je topverkopers of experimenteer met gedurfde, nieuwe lekkernijen. Wie weet maakt de juiste textuur van jouw nieuwe product de volgende nieuwe virale sensatie.