Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

Snacking

Hartige snacks, een bakkerij-segment met potentieel

Snacking is niet meer weg te denken uit onze eetcultuur. Door het snelle tempo waarin wij vandaag leven en het tijdsgebrek dat daarmee gepaard gaat, heeft snacking onderweg aan populariteit gewonnen. Specifiek binnen bakkerij, worden hartige snacks aangeduid als één van de meest dynamische segmenten met het grootste groeipotentieel in België de komende jaren (Bron: Gira 2022).

Consumenten willen het gemak om op elk moment van de dag voeding te kunnen kopen en dat verklaart mede de opgang van online shopping. De verwachtingen van de hedendaagse consument zijn echter verder geëvolueerd. Consumenten willen vandaag 24/7 toegang hebben tot verse voeding. Voor 82% van de consumenten staat versheid synoniem voor kwaliteit (Bron: Taste Tomorrow 2021).

Versheid en smaak zijn de belangrijkste criteria voor een consument bij de aankoop van bakkerijproducten. 6 op de 10 consumenten in heel Europa laat er zijn keuze door bepalen. Slechts 4 op de 10 consumenten zal zijn aankoop laten afhangen van de prijs. (Bron: Taste Tomorrow 2021)

Consumenten eten met hun ogen

Smaak wordt versterkt door het uitzicht. Het uiterlijk van voedsel is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van de culinaire ervaring. Door de opkomst van sociale media en online shopping, is het belang van de visuele verschijning van voedingsmiddelen alleen maar toegenomen. Aantrekkelijke voeding trekt consumenten aan en wekt de eetlust op. Een mooie afwerking is bovendien een teken van vakmanschap in onze huidige eetcultuur. (Bron: Taste Tomorrow always-on trend radar juni 2022)

De veelbelovende fusie van traditie en nieuwigheden

Hedendaagse consumenten zoeken naar comfort en verwennerij en vinden dit in producten die traditionele of authentieke recepten combineren met een moderne toets. Consumenten ontdekken graag nieuwe smaken, texturen en verrassende smaakcombinaties. Sinds de recente pandemie zijn veel consumenten beginnen experimenteren met voeding en is de vraag naar exotische smaken uit andere delen van de wereld sterk toegenomen. Een vertrouwd ingrediënt opnemen in het recept, stimuleert het uitproberen van nieuwe smaken en texturen.

Gezond, lokaal & duurzaam snacken

De bezorgdheid om gezondheid en duurzaamheid is sterk toegenomen in de laatste jaren. Dat vertaalt zich in een stijgende vraag naar gezonde snacks, producten die lokaal worden geproduceerd en plantaardige alternatieven. Vandaag is er een toenemende groep van flexitariërs, die er bewust voor kiezen om minder vlees of vis te eten uit gezondheids- of milieuoverwegingen. Steeds meer mensen willen ook verspilling tegengaan en vragen om oude voeding op te waarderen door het in een ander recept te verwerken in plaats van het weg te gooien. Een derde van de Belgen is geïnteresseerd in producten die gemaakt zijn van opgewaardeerde ingrediënten, zoals oud brood. (Bron: Taste Tomorrow 2021)