Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

De 3 populairste patisserietrends voor 2024

12 dec. 2023

Artisans
Retail
Cross-category
Industry
Foodservice
Patisserie
Trend
Hospitality
Trend Updates

Maak je klaar om innovatie in je patisseriecreaties te brengen en er wat trends bovenop te strooien. We hebben de drie belangrijkste consumententrends voor 2024 op een rij gezet die voortkomen uit ons laatste wereldwijde onderzoek van Taste Tomorrow. Blijf op de hoogte van de populairste trends op het gebied van taarten, patisserie en zoet gebak en begrijp tegelijkertijd wat consumenten naar deze mode trekt.

Dit zijn de 3 populairste trends die de patisserie-industrie in 2024 vorm zullen geven:

  • Tech-geïnspireerd en focus op ervarin

  • Klassiekers 2.0

  • Lokale authenticiteit

Deze trends zijn stevig verankerd in de bevindingen van Taste Tomorrow, het meest uitgebreide consumentenonderzoeksprogramma van de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie. Het is 's werelds grootste en meest inclusieve initiatief in zijn soort, waarbij input wordt verzameld van 40.000 consumenten in 50 landen. Onze onderscheidende aanpak combineert naadloos uitgebreide consumentenonderzoeken met geavanceerde, altijd actieve online tracking met behulp van de nieuwste semantische AI-technieken, waardoor de belangrijkste consumentenbehoeften en motivaties die deze trends aandrijven aan het licht komen.

Het onderzoek steunt op 3 pijlers:

  1. AI & Data Science - non-stop analyse van gesprekken, zoekopdrachten en vermeldingen op sociale media in 9 talen, om als eersten opkomende trendsignalen te ontdekken en hun groeitraject te voorspellen

  2. Wereldwijd consumentenonderzoek - menselijke culturele intelligentie die onmisbaar is voor het begrijpen van welke consumentenbehoeften, motivaties en verhalen ten grondslag liggen aan elke trend

  3. Trend Framework - onze consumentenexperts gebruiken een wereldwijd consistente lens om het hele trend-ecosysteem te begrijpen

Lees meer over de trendvoorspellingsmethoden van Taste Tomorrow.

Duik in de kern van drie baanbrekende trends die de toekomst van de patisserie-industrie in 2024 en daarna vormgeven:

1. Tech-geïnspireerd en focus op ervaring

Het harmoniseren van traditioneel vakmanschap met de allernieuwste technologie

Gesteund door het baanbrekende Taste Tomorrow-onderzoek is de 'Tech-geïnspireerde'-beweging de drijvende kracht die het patisserielandschap in 2024 vormgeeft. Ze heeft zich stevig gevestigd als de snelstgroeiende mondiale trend in de sector. De kern ervan is de integratie van geavanceerde technologie zoals AI, aangedreven door de toenemende honger van consumenten naar unieke en gedenkwaardige eetervaringen – een trend die we hebben omschreven als ‘Focus op Ervaring'. Deze transformatie is vooral duidelijk zichtbaar nu consumenten het gemak van online winkelen omarmen, wat fysieke patisseriewinkels ertoe aanzet hun aanbod uit te breiden voor uitzonderlijke, onvergetelijke ervaringen.

Opvallend is dat een aanzienlijke 42% van de consumenten wereldwijd nu pleit voor meer geautomatiseerde winkels, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de in 2018 gerapporteerde 35%. Deze statistiek onderstreept de stijgende vraag naar op technologie geïnspireerde en gedenkwaardige winkelervaringen, waardoor deze vraag wordt uitgebreid naar de patisseriesector.

De 'Tech-geïnspireerde'-trend gaat over het vervullen van de wensen van consumenten naar nieuwigheid en memorabiliteit door middel van technologie. Nu moderne consumenten zich onweerstaanbaar aangetrokken voelen tot op technologie geïnspireerde oplossingen die hun culinaire avonturen naar een hoger niveau tillen, zouden patissiers het potentieel van ChatGPT moeten overwegen: een baanbrekende AI-tool. ChatGPT kan patissiers helpen bij het maken van baanbrekende recepten die de smaak opnieuw definiëren en bij desserts die de smaakpapillen verbazen. Bovendien blinkt ChatGPT uit in het optimaliseren van het gebruik van ingrediënten, het verminderen van verspilling en het aanbieden van gepersonaliseerde aanbevelingen voor consumenten die op zoek zijn naar buitengewone culinaire ervaringen binnen het domein van ‘Focus op Ervaring'.

Fysieke winkels kunnen inspelen op deze interesse van de consument door verleidelijke producten aan te bieden die verwennerij aanwakkeren in een onvergetelijke omgeving. Geef uw klanten een ervaring die eenvoudigweg niet online kan worden gerepliceerd. Denk aan de keuken met glazen wanden in de sierlijke, barokke tearoom van Demel in Wenen. Gasten kunnen de banketbakkers in actie zien terwijl ze genieten van een iconisch stuk sachertorte onder de kristallen kroonluchters. Dit biedt entertainment en zorgt er zelfs voor dat de taart lekkerder smaakt, omdat gasten kunnen zien hoe deze wordt bereid.

2. Klassiekers 2.0

Blijf bij het innoveren dicht bij het vertrouwde

Eén van de gebakjes die dit jaar viraal ging op TikTok was de kubuscroissant van de Londense bakkerij Le Deli Robuchon. Dit gelamineerde deeg heeft een perfect geometrische vorm en is verkrijgbaar in verschillende smaken, zoals vanille, chocolade en matcha met framboos. TikTokkers stonden graag in de rij voor dit tussendoortje en pronken met het bijten in dit trendy nieuwe tussendoortje en het delen van hun recensie met de wereld.

Met deze innovatie weet banketbakker Ait Elamouam precies de juiste snaar te raken. Hoewel consumenten graag nieuwe voedingsmiddelen proberen, willen ze zich niet te ver in onbekende gebieden begeven. Ze zijn op zoek naar innovaties met een vertrouwd aspect, zoals de vertrouwde croissant in een nieuwe en verrassende vorm, die spannend is om te eten, maar wel een bekende smaak en textuur biedt. Het lijkt erop dat consumenten steeds meer vasthouden aan de klassiekers die ze kennen en vertrouwen, aangezien 73% van de consumenten aangeeft graag een vertrouwd element te hebben bij het uitproberen van nieuwe soorten voedsel. In 2021 was dat slechts 67% van de mensen wereldwijd. Met een score van 79% zijn consumenten in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika vooral op hun hoede voor alles wat te nieuw en anders is.

Maak consumenten blij door producten aan te bieden die gevoelens van warmte en comfort met zich meebrengen. Traditionele warme kruisbroodjes, croissants of tres leches-cakes bieden zoete en romige smaken waar iedereen van houdt, en roepen fijne herinneringen op aan familiebijeenkomsten. Als je wilt experimenteren, probeer dan voedsel uit met verschillende texturen en in nieuwe formaten. Textuur is nu meer dan ooit een gewaardeerd onderdeel dat een gebakken product iets nieuws of vertrouwds kan geven. Voeg dus een verrassend karamelcentrum toe aan je bekende gebakjes of focus je simpelweg op het extra luchtig maken van je cakedeeg.

Let ook vooral op het uiterlijk, want de term eye-candy is nog nooit zo toepasselijk geweest als vandaag de dag. Vijf jaar geleden was 54% van de consumenten het erover eens dat voedsel dat er goed uitziet, ook lekker smaakt. Nu is dat aantal gestegen tot 64%. Wij worden aangetrokken door perfect goudbruin, glanzend en luchtig Deens gebak omdat een mooie gelamineerde deegcreatie een teken is van vakmanschap en vakmanschap, net als een zuurdesembrood met een mooie grote oor of een satijnglanzende, onberispelijke bonbon. Uiterlijk is een indicator voor kwaliteit en een ambachtelijke en handgemaakte esthetiek wordt hoger gewaardeerd dan alleen visuele perfectie.

3. Lokale authenticiteit

Een traktatie van dichtbij is beter dan een traktatie van ver weg

Vroeger profiteerden dingen van veraf van een aura van exclusiviteit en eigenheid, maar de tafel is omgedraaid. Consumenten kopen nu liever lokaal voedsel of voedsel dat lokaal geproduceerd is. 39% van de mensen koopt minstens wekelijks voedsel dat lokaal geproduceerd is of gemaakt is met lokale ingrediënten. Het is nu lokaal gebak en brood dat wordt gewaardeerd om zijn authenticiteit. Ze halen authenticiteit uit hun bijzondere recepten en profiteren van een hogere waarde- en kwaliteitsperceptie.

  • 69% wil geïnformeerd worden over waar hun voedsel vandaan komt
  • 70% denkt dat voedsel gemaakt met lokale ingrediënten een positieve impact heeft op het milieu
  • 65% vindt voedsel gemaakt met lokale ingrediënten gezonder

Twee op de drie consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt. Transparantie is dus essentieel als je wilt profiteren van de lokale trend. Zorg ervoor dat u deelt hoe u uw eten maakt, welke ingrediënten worden gebruikt en waar ze vandaan komen.

De roep om transparantie is het grootst in het Midden-Oosten en Afrika. 81% van de consumenten wil geïnformeerd worden over deze productspecificaties. Daar putten bekende banketbakkers zoals Sahar Parham Al Awadhi invloed uit lokale recepten en zoeken ze naar de beste lokale ingrediënten voor hun creaties. De voormalige chef-kok van de Burj Al Arab – een van de meest luxueuze hotels ter wereld in Dubai – werkt graag met producten als rozenwater of kardemom voor haar kenmerkende creaties, zoals de heruitvinding van de klassieke Egyptische umm Ali als een witte chocoladebol met rozenmousse, pistachespons en toffee. Ze gebruikt bij voorkeur lokale ingrediënten om duurzamer te werken en de landbouw in de VAE te ondersteunen.

Ook onder consumenten is duurzaamheid een belangrijke drijfveer om voor lokaal geproduceerd voedsel te kiezen. 70% vindt dat beter voor het milieu. Nog eens 65% is van mening dat het gezonder is om ook lokale producten te eten. Kiezen voor lokale productie en/of ingrediënten maakt uw producten dus aantrekkelijk op vele niveaus en voor veel verschillende consumenten.

Caucasian baker applying egg wash on to raw pastries on a baking trays before going into an oven in a small artisan bakery.

Mis nooit meer een nieuwe patisserietrend

Het hele jaar door delen we opkomende baktrends, online patisseriehypes en de nieuwste consumenteninzichten op Taste Tomorrow. Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de kans om voorop te blijven lopen en uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Related Articles