Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

De 3 populairste chocoladetrends voor 2024

12 dec. 2023

Chocolate
Retail
Industry
Foodservice
Trend
Hospitality
Trend Updates

Aan welke chocolade-innovaties moet u werken? In deze voorspelling voor de chocolade-industrie voor 2024 belichten we de chocoladetrends die het populairst zijn of het snelst opkomen onder consumenten over de hele wereld. Het Taste Tomorrow onderzoek geeft inzicht in de wensen van consumenten en hun drijfveren waarmee je de concurrentie voor kunt blijven.

Dit zijn de drie populairste trends die de chocolade-industrie in 2024 vorm zullen geven:

  • Mood food 

  • Duurzame landbouw

  • Plantaardig

Deze trends vinden hun basis in het uitgebreide onderzoek uitgevoerd door Taste Tomorrow, het toonaangevende consumentenonderzoeksprogramma in de sector op het gebied van bakkerij, patisserie en chocolade. Het vormt een mondiale maatstaf en verzamelt inzichten van 40.000 consumenten in 50 landen. Onze onderscheidende methodologie combineert grondige consumentenonderzoeken met geavanceerde, altijd non-stop online tracking met behulp van de nieuwste semantische AI-technieken, waardoor de belangrijkste consumentenbehoeften en -motivaties worden onthuld die deze trends aandrijven.

Het onderzoek steunt op 3 pijlers:

  1. AI & Data Science - non-stop analyse van gesprekken, zoekopdrachten en vermeldingen op sociale media in 9 talen, om opkomende trendsignalen te ontdekken en hun groeitraject te voorspellen

  2. Wereldwijd consumentenonderzoek - menselijke culturele intelligentie die onmisbaar is voor het begrijpen van welke consumentenbehoeften, motivaties en verhalen ten grondslag liggen aan elke trend

  3. Trend Framework - onze consumentenexperts gebruiken een wereldwijd consistente lens om het hele trend-ecosysteem te begrijpen

Lees meer over de trendvoorspellingsmethoden van Taste Tomorrow.

Maak je klaar voor 2024 met deze 3 trends die de chocolade-industrie vorm zullen geven:

1. Mood Food

Snack de stress weg

Veel consumenten beschouwen chocolade als een essentieel onderdeel van een gezond voedingspatroon. Zeker nu een positieve mindset wordt gezien als onderdeel van een goede gezondheid, wordt eten waar je blij van wordt de heilige graal. Ingrediënten die bijdragen aan het algemeen welzijn door je op te vrolijken – zoals chocolade – zijn zeer gewild: 65% van de consumenten wereldwijd is op zoek naar voedsel dat bijdraagt ​​aan de geestelijke gezondheid. Maar de belangstelling neemt echt toe in het Midden-Oosten en Afrika (82%) en Zuid-Amerika (81%).

Vooral angstbeheersing en stressvermindering zijn belangrijk. Sommige onderzoeken suggereren dat de flavanolen – plantaardige stoffen met antioxiderende eigenschappen – die in pure chocolade worden aangetroffen, de hersenfunctie ten goede kunnen komen, waardoor het gemakkelijker is om met stressvolle situaties om te gaan. Andere onderzoeken toonden aan dat het eten van cacaorijke producten je humeur op korte termijn zou kunnen verbeteren. Maar afgezien van al het wetenschappelijke bewijs weet iedere chocoladeliefhebber natuurlijk al lang hoe geruststellend het kan zijn om te genieten van die heerlijke, hartverwarmende smaak.

Consumenten die willen profiteren van een betere focus, meer energie of een stemmingsboost kiezen steeds vaker voor chocolade met plantaardige ingrediënten. Botanische producten zijn plantenbloemen, bladeren, wortels, zaden of stengels die gewaardeerd worden vanwege hun geneeskrachtige, aromatische of culinaire eigenschappen. Denk aan rozemarijn, kaneel, hibiscus, eucalyptus of kardemom. Deze kruiden en specerijen versterken vaak de gezondheidsvoordelen van cacao.

68% van de consumenten over de hele wereld gelooft dat plantaardige ingrediënten bijdragen aan de gezondheid van chocolade, een enorme stijging van 15% ten opzichte van 2021. Nog meer mensen zijn overtuigd van de smaak die plantaardige ingrediënten toevoegen aan chocoladeproducten, namelijk 73%. Dit maakt plantaardige producten een goede tweede plaats voor noten en fruit als ingrediënt dat ervoor kan zorgen dat uw chocolade er zowel smakelijk als gezond uitziet.

Chocolademerk Wizards Magic biedt een chocoladereep doordrenkt met kamille en lavendel aan, die zij ‘Sweet Dreams’ noemen. De chocolade is doordrenkt met plantaardige ingrediënten, Bluenesse en vitamine E om consumenten te helpen ontspannen en een goede nachtrust te bieden. Ze maken slim gebruik van de waargenomen gezondheidsvoordelen van plantaardige ingrediënten, waarbij ze reclame maken voor de chocolade voor een specifiek moment en gezondheidsdoel.

A beautiful young woman is taking a bite from a healthy dessert that she is holding in her hand

2. Duurzame landbouw

Eerlijk voor boeren is beter voor ons allemaal

Fair Trade Original, Rainforest Alliance, slaafvrije chocolade, klimaatneutraal, veel chocoladeverpakkingen zijn bezaaid met certificeringen en labels die consumenten garanties geven over hoe de cacao is geproduceerd. Niet voor niets, want uit ons onderzoek blijkt dat 68% van de consumenten wereldwijd geïnteresseerd is in producten die afkomstig zijn van duurzame landbouwmethoden.

Waar duurzame landbouw vroeger vooral gericht was op bodemvruchtbaarheid, biodiversiteit en niet-schadelijke ongediertebestrijding, zien we nu de focus van de consument verschuiven naar toeleveringsketens, inkoop en ethiek. Er gaat veel belangstelling uit naar de sociale impact van de cacaoteelt, waarbij 65% van de mensen nu op zoek is naar voedsel waarvan ze zeker weten dat boeren een eerlijke prijs en/of een leefbaar inkomen krijgen. In 2021 was dit 60%.

Een geweldige manier om te profiteren van de trend van duurzame landbouw is door chocolade zoals Belcolade Cacao-Trace te gebruiken. Cacao-Trace chocolade ondersteunt de sociale en economische ontwikkeling van cacaoboeren en hun gemeenschappen. Er is een evenwichtige winstverdeling binnen de waardeketen, waarbij boeren een unieke chocoladebonus ontvangen, een kwaliteitspremie, bovenop de eerlijke loonprijs voor hun bonen. Deze aanpak resulteert niet alleen in betere levens voor boeren en hun gemeenschappen, maar ook in superieur smakende chocolade voor consumenten.

Successful african businessman looks satisfied at a cocoa bean from his plantation

3. Plantaardig

Net zo lekker en zonder schuldgevoel

De plantaardige beweging neemt de chocoladewereld over. Het zijn niet langer alleen kleine nieuwe producenten die zich bezighouden met dier- en planeetvriendelijke chocoladeproducten, zelfs multinational Nestlé heeft een vegan KitKat uitgebracht. De voedselmultinational paste het recept van de iconische chocoladereep aan, zodat de ecologische voetafdruk 18% lager is dan die van de reguliere reep. De chocolade is duurzaam geproduceerd en de melk is vervangen door een alternatief op basis van rijst om dicht bij de textuur en smaak van het origineel te blijven.

De vegan KitKat sluit aan bij de groeiende vraag van consumenten naar plantaardig voedsel. 56% van de consumenten over de hele wereld koopt minstens maandelijks plantaardig voedsel, een sterke stijging ten opzichte van de 36% in 2018. Velen zien plantaardige lekkernijen als een plezierig en schuldvrij verwenmoment. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact van het voedselsysteem op het klimaat en houden daar rekening mee bij hun aankoopbeslissingen, waardoor vegan chocolade een logische keuze is.

Kiezen voor veganistisch voedsel geeft consumenten een gevoel van trots, omdat het een teken is van hun gezondheid en sociaal bewustzijn. Maar de bezwaren dat veganistisch eten minder smakelijk is, nemen ook af, aangezien 52% het ermee eens is dat plantaardige alternatieven net zo lekker smaken als dierlijke voedselproducten. In de chocolade-industrie was de grootste hindernis voor het maken van plantaardige creaties de ontwikkeling van zuivelvrije, melkachtige chocolade en witte couverture met dezelfde grote verwerkbaarheid en veelzijdigheid in gebruik als zijn zuiveltegenhanger. Maar dankzij de huidige oplossingen en technologieën zijn er nu plantaardige chocoladeoplossingen voor professionals beschikbaar die veganistische creaties mogelijk maken zonder concessies te doen aan smaak en textuur, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor veel nieuwe lanceringen van veganistische chocoladeproducten.

Location Portrait of female Chocolatier  prepping ingredients for chocolate making, in her commercial grade kitchen.

Mis nooit meer een nieuwe chocoladetrend

Het hele jaar door delen we opkomende chocoladetrends, online hypes en de nieuwste consumenteninzichten op Taste Tomorrow.com. Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de kans om voorop te blijven lopen en uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Related Articles