Onze geschiedenis

De afgelopen 100 jaar zijn we gedreven door een passie voor innovatie en de wil om alles wat we doen continu te verbeteren. De hechte relaties met u, onze klanten, hebben ons altijd geïnspireerd om onze verwachtingen te overtreffen.

En als familiebedrijf vinden wij het belangrijk om impact te hebben in deze wereld die groter is dan het creëren van economische waarde. Daarom hebben wij in de afgelopen 100 jaar, maar ook voor de komende eeuwen, veel initiatieven ondernomen toegewijd aan de boeren en leveranciers waarmee we samenwerken, de medewerkers bij Puratos, de gemeenschappen waarin we leven en voor wie we werken, ons producterfgoed, voor de gezondheid & welzijn van onze klanten en consumenten en last but not least aan de planeet.

Bedankt voor de afgelopen eeuw en laten we samen verder bouwen aan de toekomst.

Laten we doorgaan met de magie.

Puratos startte in een garage

1919

 

Puratos is opgericht in Brussel, België. De heer Henri Groot wilde grondstoffen maken, produceren en verkopen voor bakkers en banketbakkers. Als eerste test importeerde hij gelei voor de productie van beschuit uit Nederland. In 1920 werkte hij samen met zijn zoon en begon hij producten te produceren voor patisserie en ijs. Vader en zoon werkten aanvankelijk onder de naam “Henri Groot & Fils” maar gingen al snel Puratos gaan gebruiken, de naam die nog een eeuw blijft voortbestaan.

Innovatie zit in ons DNA

In de jaren 20

 

Henri Groot en zijn zoon investeerden vanaf het begin in onderzoek en innovatie. Die zoektocht naar nieuwe producten zit daadwerkelijk in het DNA van het bedrijf. Het eerste patent was een rijsmiddel op basis van bijenhoning.

Later werd Pura-Malté gelanceerd. Een merkenbrood op basis van een mengsel van geroosterde tarwekiemen met mout en zemelen, dat het brood een moutige smaak geeft. Dit was zeer innoverend destijds. De tarwekiemen werden geroosterd in een machine die was uitgevonden door professor Picard. Picard is bekend om zijn recordbrekende heliumgevulde ballonvluchten en als uitvinder van de bathyscaaf , een onbemande onderzeeër.

Het brood smaakte goed en was ook goed voor je gezondheid, wat benadrukt werd tijdens een promotiecampagne waarbij gecommuniceerd werd met een reddingsboei met daarop de tekst “Red je gezondheid met Pura-Malté”.

Om het brood nog aantrekkelijker te maken gaf men het brood een speciale ovale vorm samen met een broodverpakking. Tegenwoordig vinden we broodzakken voor een merkenbrood vanzelfsprekend, maar in die tijd waren ze behoorlijk opmerkelijk en vernieuwend.

Pura-Malté
Gezondheid en welzijn zijn altijd een topprioriteit geweest

In de jaren 30

 

Na het enorme succes van Pura-Malté, werd Pan'Or gecreëerd, een broodmix voor mensen op dieet. Als resultaat van ons onderzoek naar gezonde broden, werd ook Germo Blè ontwikkeld , een brood met een hoog vitaminegehalte.

Het jonge bedrijf had toen meer dan 36 producten in het assortiment. Het is ook in de jaren 30 dat Puratos voor het eerst werd gebruikt als bedrijfs- en merknaam.

DonaldDuck
Duiven hebben het bedrijf gered

In de jaren 40

 

De oorlog eiste zijn tol en in de volgende jaren werd de aanvoer van vet en suiker zwaar gerantsoeneerd. Omdat dit een essentiële grondstof was, werd de economische situatie van het bedrijf rampzalig en ontvingen alle medewerkers een ontslagbrief. Maar de leiding van het bedrijf kon dit niet laten gebeuren en zocht naar een oplossing.

In 1949 was duivensport een zeer populair tijdverdrijf, vooral onder de bakkerijklanten van Puratos. Per ongeluk werd ontdekt dat duiven die Pura- Malté brood aten er veel gezonder uitzagen en ook beter presteerden tijdens de vlucht. Duivenclubs werden 's avonds bezocht om hun leden ervan te overtuigen dat de Pura producten kampioenen zouden maken van hun gevederde vrienden. Dorp na dorp, stad na stad begonnen ze bestellingen op te nemen in de late avond.

Het bedrijf kwam uit onrustige wateren en bloeide weer op, een ongelooflijke prestatie in deze barre, naoorlogse periode.

Pigeons
De eerste echte broodverbeteraar en klantendienst

In de jaren 50

 

In 1953 wordt de T500 gelanceerd. De allereerste complete broodverbeteraar met vet, emulgator, suiker en vitamine C.

Om de T-500 te verkopen werden demonstraties gegeven omdat de kunst van het bakken niet eenvoudig is. Het weer en de temperatuur kunnen veranderen en het brood beïnvloeden, het meel van de nieuwe oogst kan onverwacht anders zijn, de gist kan verouderen en verschillende machines kunnen verschillende resultaten opleveren. De eerste demonstrateurs reisden door heel Europa om bakkers te helpen. Om regelmatig informatie te delen werd een periodiek tijdschrift gepubliceerd (in een tijd waarin nieuwsbrieven nog niet bestonden), werden handleidingen en tutorials geïntroduceerd en werd zelfs een rode telefoon opgezet om vragen van klanten te beantwoorden.

De Innovation Centers en een team van technische adviseurs staan tot uw dienst om u te helpen bij het verder ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van bakkerij, patisserie en chocolade.

T500
Hoofdkantoor in Groot-Bijgaarden en de start van de tweede generatie

In de jaren 60

 

Puratos verhuist naar Groot- Bijgaarden aan de rand van Brussel, België, waar het hoofdkantoor van het bedrijf nog steeds gevestigd is.

Halverwege de geschiedenis van Puratos begint ook de tweede generatie van de familie zich bij het bedrijf aan te sluiten. Ze lanceren Puratos in een nieuw tijdperk met internationalisering van innovatieve producten en een diversificatie van het assortiment.

PuratosGrootBijgaarden
Het volgende niveau van broodverbeteraars

In de jaren 70

 

Halverwege de jaren zeventig, twintig jaar na de uitvinding van de revolutionaire T500, had de concurrentie eindelijk Puratos ingehaald - althans vanuit een technisch oogpunt. Als Puratos zich weer van de rest wilde onderscheiden, zou het laboratorium met iets nieuws en ongeziens moeten komen.

In 1975 zag de S500 het licht. Dankzij S500 kon Puratos geleidelijk aan nieuwe markten bereiken , zoals Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Het is sindsdien uitgegroeid tot een belangrijk product voor de groep met meer dan 100 formules, aangepast aan lokale behoeften over de hele wereld.

In de wereld wordt er om de 80 seconden een S500 product verkocht.

S500
Het begin van Belcolade, de echte Belgische chocolade

In de jaren 80

 

In de jaren 80 werd het ene na het andere grote chocoladebedrijf in België opgekocht door buitenlandse groepen. Het land dreigde een deel van zijn nationaal erfgoed te verliezen. Tegelijkertijd was chocolade voor een bedrijf dat zich richtte op een compleet portfolio voor bakkers en banketbakkers, de ontbrekende schakel. Daarom besloot Puratos Belcolade te lanceren.

Bij chocolade maakt smaak het verschil. Daarom wilde Puratos volledige controle over alle ingrediënten en het proces, wat ook betekende dat de bonen moesten worden ingekocht. De herkomst, de manier waarop de bonen worden behandeld, de fermentatie, het droogproces en het recept spelen allemaal een cruciale rol bij het creëren van de lekkerste chocolade.

De ontdekkingsreizigers van Belcolade reizen de wereld rond op zoek naar cacaobonen met heel verschillende en unieke kenmerken.

Ga voor meer informatie over Belcolade naar www.belcolade.com

Belcolade
Het volledige productieproces beheersen

In de jaren 90

 

Tegen het einde van dit decennium is Puratos het enige bedrijf in de sector dat alle benodigde bouwstenen in eigen huis produceert voor een hoogwaardige verbeteraar of broodmix.

Het is ook dan dat we ons zuurdesemassortiment onder de naam Sapore hebben gelanceerd . Aangezien dit een anagram is van "opera's", krijgen alle Sapore producten de naam van een opera zoals Traviata, Norma, Oracolo en nog veel meer.

Ontdek hier ons huidige assortiment.

SaporeTraviata
De lancering van O-tentic en de verdere uitbouw van ons productportfolio

In de jaren 2000

 

Door gebruik te maken van de allernieuwste fermentatietechnologie, creëerde Puratos O-tentic. Een product waarmee bakkers eenvoudig brood kunnen maken met een uniek aromaprofiel en authentiek karakter. En dat met slechts 4 ingrediënten: bloem, water, zout en O-tentic.

In 2004 verwierf Puratos PatisFrance, de toonaangevende Franse nationale distributeur en een fabrikant gespecialiseerd in het verwerken van vers fruit en noten. Andere producten werden gelanceerd zoals Harmony Sublimo, Cryst-o-fil, Ambiante en Acti-fresh. Hierdoor kon Puratos het productportfolio voor bakkers, patissiers en chocolatiers verder uitbreiden.

 

Otentic
Taste Tomorrow, de eerste wereldwijde consumentenenquête voor bakkerij, patisserie en chocolade

2011

 

Ondersteuning voor de klanten zit al sinds het begin in het DNA van het bedrijf. Aangezien de wereld voortdurend verandert, is het van cruciaal belang dat onze klanten anticiperen op wat er daarna komt. Daarom reisde Puratos eind 2011 voor het eerst de wereld rond om gegevens van consumenten te verzamelen over hun percepties en gedrag met betrekking tot brood, patisserie en chocolade. Het resulteerde in ons uniek Taste Tomorrow onderzoek, dat diepgaande inzichten geeft in de wereldwijde en lokale houding en keuzes van consumenten. Taste Tomorrow staat voor het volgen van trends, alsook voor het onthullen van nieuwe.

Voor meer info hierover, contacteer uw Puratos contactpersoon.

TasteTomorrow
Lancering van onze Sensobus, een volledig uitgerust sensorisch analyse-labo op wielen

2012

 

Smaak is een belangrijk criterium voor consumenten wanneer ze bakkerijproducten, patisserie en chocolade kopen. Maar hoe kunnen we onze klanten helpen om de lekkerste eindproducten te maken? Door naar de consument te gaan en hem te bevragen natuurlijk !

Daarom werd in 2012 de Sensobus gelanceerd. Het is een uniek en volledig uitgerust sensorisch analyse-labo op wielen dat kan reizen naar waar consumenten eten kopen en tot 300 mensen per dag kan verwelkomen.

Sindsdien is er over de hele wereld een volledig assortiment mobiele sensorische analyseoplossingen voor consumenten beschikbaar. Het is traditioneel onderzoek op een eigentijdse manier.

Sensobus
Opening van onze unieke zuurdesembibliotheek

2013

 

Reeds jarenlang gepassioneerd door zuurdesem, zijn we ervan overtuigd dat de toekomst van brood in zijn verleden ligt. We zijn verheugd om dit begrip van fermentatie met onze klanten te delen en hen te helpen smaakvolle en hoogwaardige broden te maken, net zoals in de goede oude tijd.

Puratos besloot de geweldige diversiteit aan brood van over de hele wereld te beschermen. We verzamelen zuurdesems uit verschillende regio's en bewaren deze in een speciaal gebouwde "zuurdesembibliotheek" in het oosten van België. Hier bewaren we momenteel meer dan 120 zuurdesems van over de hele wereld en spelen zo een sleutelrol bij het behoud van de biodiversiteit en het erfgoed van brood.

SourdoughLibrary
Opening van de eerste Bakery School in Mumbai, India

2014

 

Toen Puratos in India begon te werken, zagen we veel kinderen op straat. Het waren jongeren met weinig hoop voor hun toekomst. Hun ouders verdienden een minimumloon en hadden geen mogelijkheid om te investeren in de opvoeding van hun kinderen. Tegelijkertijd werden we ons bewust van de uitdaging waarmee we werden geconfronteerd bij het vinden van gekwalificeerde technische adviseurs, terwijl onze klanten te kampen hadden met ernstige tekorten aan bekwame bakkers, patissiers en chocolatiers.

Om de minderbedeelden te helpen en hen de vaardigheden bij te brengen die ze nodig hebben om in onze branche te werken, besloten we een bakkerijschool te openen.

De cursussen zijn ontworpen om leerlingen verder te brengen dan basisonderwijs en hen de praktische opleiding te geven die ze nodig hebben om een fatsoenlijk inkomen te verdienen. Het programma omvat stageperiodes bij verschillende bedrijven waarvoor de studenten worden betaald. We verbinden ons er ook toe om afgestudeerden in dienst te nemen bij onze dochterondernemingen, op basis van hun verdiensten, of om werk voor hen te vinden bij onze klanten.

Vandaag heeft de Bakery School Foundation geïnvesteerd in bakkerijscholen in India, Brazilië, Mexico en Zuid-Afrika. Anderen gaan binnenkort open. Tegen 2030 streven we ernaar om 1.000 jongeren uit ontwikkelingslanden continu in staat te stellen hun passie te beleven in één van onze bakkerijscholen.

BakerySchoolIndia
Lancering van Cacao-Trace: een baanbrekende benadering van duurzame inkoop

2015

 

De traditionele manier van werken in de chocolade-industrie biedt geen duurzame toekomst en de cacaoprijzen zijn te laag. Dit zorgt ervoor dat veel cacaoboeren stoppen met het verbouwen van cacao en hun plantages ombouwen of simpelweg stoppen met de landbouw. De industrie heeft zich de afgelopen jaren gericht op het helpen van boeren om meer cacao te produceren, maar dit heeft tot nog lagere prijzen geleid.

Cacao-Trace onderscheidt zich door focus te leggen op kwaliteit. Onze uitzonderlijke fermentatie-expertise en een ongeëvenaard internationaal netwerk van naoogst-centra zijn de sleutel tot het creëren van chocolade met een superieure smaak. We leiden onze boeren op en helpen hen cacaobonen van superieure kwaliteit te leveren. Samen met onze klanten en hun consumenten belonen we onze boeren voor hun cacaobonen van superieure kwaliteit door hen een extra en duurzaam inkomen te bieden. Het Cacao-Trace programma garandeert een premium prijs en onze unieke chocoladebonus van € 0,10 per verkochte kilo, 100% terugbetaald aan de cacaoboeren. Deze baanbrekende strategie met toegevoegde waarde resulteert in tastbare effecten op het leefbaar inkomen van boeren.

Door te focussen op superieure smaak en het creëren van een meerwaarde voor alle betrokken partijen, is Cacao-Trace het enige duurzame cacao-inkoopprogramma. Cacao-Trace staat voor het herdefiniëren van de standaard voor chocolade.

CacaoTrace
De nieuwe aandeelhouders worden lid van de raad en versterken onze toewijding aan de volgende generatie

2016

 
Een van de sterke punten van familiebedrijven is om te denken in generaties en niet in kwartaalresultaten. In 2016 trad de nieuwe generatie aandeelhouders toe tot de Raad van Bestuur en benadrukte het belang van impact in deze wereld die verder gaat dan het creëren van economische waarde. Daarom hebben we de afgelopen 100 jaar, maar ook voor de komende eeuwen, duidelijke investeringen gedaan. Voor de boeren en leveranciers waarmee we samenwerken, voor de medewerkers bij Puratos, voor de gemeenschappen waarin we leven en voor wie we werken, voor ons producterfgoed, voor de gezondheid & welzijn van klanten en consumenten en last but not least voor de planeet.
OurCommitments
100 jaar Puratos

2019

 
Puratos heeft in 100 jaar een ongelooflijke weg afgelegd. In 1919 kwamen de eerste broden op in een kleine werkplaats in Brussel en werden ze aan slechts enkele bakkers geleverd. In 2019 heeft een internationale groep met een omzet van twee miljard euro meer dan 9.000 medewerkers in dienst in 63 productie-eenheden en 104 dochterondernemingen. Het productassortiment wordt beleverd aan de hele keten van bakkers, banketbakkers, chocolatiers, retailers, industrie en foodservicebedrijven in zo'n 100 landen.
100YearsPuratos
The sky is the limit

Beyond

 

Er bestaat weinig twijfel dat mensen waarschijnlijk een interplanetaire soort zullen worden. Waarschijnlijk zullen we voor het einde van deze eeuw een kolonie hebben gesticht op een andere planeet - namelijk Mars! Om een duurzame kolonie op Mars te vestigen zullen de menselijke marsmannetjes het grootste deel van hun voedsel zelf moeten produceren. Hiervoor zijn specialisten het erover eens dat brood de ideale basisvoeding is. Dit komt omdat brood universeel wordt geaccepteerd en het meest complete en voedzame voedselproduct is dat talloze variëteiten mogelijk maakt. Maar om brood te maken moet men de mogelijkheid onderzoeken om granen te verbouwen in hermetisch gesloten en volledig gecontroleerde omgevingen. Het hele proces moet worden overwogen, van graanzaden tot gewassen en van gewassen tot lekker brood.

De sleutel tot het oplossen van deze problemen kan in ons verleden liggen. Mogelijks moeten we terugkeren naar malen op steen, omdat er enorme hoeveelheden basalt op Mars zijn. Tegelijkertijd zullen innovatieve technologieën zoals kunstmatige intelligentie moeten worden geïntroduceerd. Heel belangrijk is het feit dat de ontdekkingen die we doen, zullen leiden tot formidabele innovatieve toepassingen op planeet aarde; soms in onverwachte velden. De Puratos Group werkt al serieus aan dergelijke spin-offs die, naar wij hopen, een aanzienlijke bijdrage zullen leveren om ons leven hier op aarde comfortabeler, gezonder en veel duurzamer te maken.

SpaceBakery