Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

Desem is hipper dan ooit

We zien consumenten overal tijdens de crisis genieten van gezond basisvoeding zoals brood, misschien zelfs meer dan normaal. En dus is het dan ook niet verrassend, met miljoenen mensen thuis, dat er een grote interesse is in hoe brood, en met name desembrood, wordt gemaakt. Het aantal Google zoekopdrachten met betrekking tot brood en desem is enorm gestegen en het trendrapport suggereert dat er sinds begin maart een vervijfvoudiging is opgetreden in de zoektocht naar de term 'desem'. Het lijkt erop dat iedereen meer wil weten over desem.

Het aantal Google zoekopdrachten naar de term 'desem' is vervijfvoudigd vergeleken met vóór de crisis.

We vroegen Karl De Smedt, de desembibliothecaris die de “Puratos World Heritage Sourdough Library” in België beheert, waarom hij denkt dat de interesse in desem toeneemt. “De populariteit van desem groeit al jaren, maar het lijkt nu echt het onderwerp van het moment te zijn geworden. Steeds meer consumenten waarderen het traditionele karakter en de smaak: het is brood uit de goede oude tijd. Het is duidelijk dat de huidige situatie deze behoefte alleen maar heeft versneld.
De toenemende belangstelling van consumenten voor brood en desem is niet onopgemerkt gebleven in de media. Influencers, bloggers en media over de hele wereld rapporteren over de toenemende fascinaties die consumenten hebben voor desem. Om vragen van consumenten te beantwoorden over de wetenschap, gezondheid en ambacht van bakken met desem, deelt Karl zijn positieve boodschap over brood in de New York TimesBBCVice en vele andere platforms.

Met de schijnwerpers op  brood bakken is het nu meer dan ooit belangrijk om je passie voor brood te delen met consumenten. Karl bevestigt: "Brood - door de geschiedenis heen - is altijd bijzonder speciaal geweest voor mensen. Daarom geloof ik dat door onze passie te delen, vragen te beantwoorden en vooral door te gaan met het bakken van de allerbeste broden, dat we er ook voor kunnen zorgen dat brood een mooie toekomst heeft."

“Van hotelscholen, thuisbakkers, pizzeria's, ambachtelijke tot industriële bakkerijen. Desem is de ziel van veel bakkerijen.” – Karl De Smedt, New York Times.

Wilt u meer weten over desem?
We delen onze kennis graag met u.
Ontdek desems van over de hele wereld op de website van The Quest for Sourdough of ga met Karl mee op zijn latest Quest for Sourdough to Turkey.

Bent u op zoek naar manieren om mee te surfen op deze trend rond desem? Neem contact op met uw Puratos vertegenwoordiger die u zal laten kennismaken met onze gamma's rond desem: Sapore, O-tentic en Softgrains

U kunt erop vertrouwen dat wij continu een positieve boodschap over brood delen en alsook de voortzetting van de traditie van bakken met desem  blijven ondersteunen met nieuwe inzichten, recepten en desemingrediënten.

Meer weten over hoe Puratos Covid-19 onder ogen ziet