Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

Waarom “plant based” de voedingsindustrie zal transformeren?

8 mrt. 2021

Nieuws

Dit is wat veel experts denken dat zal voorkomen de komende maanden in alle bedrijfstakken als gevolg van de wereldwijde pandemie [1] [2] [3]. Met miljoenen mensen over de hele wereld die nog steeds opgesloten zitten, en vele anderen die zich weer aanpassen aan het "normale leven", vragen veel mensen zich af hoe de toekomst eruit kan zien als wat we ooit wisten. Deze transformatie kan voor sommigen beangstigend zijn. De realiteit is echter dat de voedingsindustrie altijd in ontwikkeling is. Wat de vraag oproept, waar gaat het heen? 

Een overtuiging is dat plantaardig een belangrijke rol zal spelen in het nieuwe normaal van de consument. Tijdens de eerste Covid-19-lockdown interviewde IPSOS 28.000 mensen wereldwijd: 79% van die consumenten verklaarde dat ze op zoek zouden gaan naar producten die gezonder en beter voor het milieu zijn [4]. En in sommige landen, zoals Brazilië en Mexico, stijgt dit naar 91% van de respondenten die het eens waren met deze stelling. En vaak komt met intentie ook de groei: in China wordt verwacht dat de markt voor alternatief vlees op plantaardige basis in 2023 zal groeien tot $ 12 miljard, tegen $ 10 miljard in 2018 [5]. 

Waarom wordt verwacht dat de plantaardige markt zo snel zal groeien? Wat begon als een basisinspanning tegen dierenmishandeling, veranderde het plantaardige dieet in een trend die werd overgenomen van beroemdheden, gaande van Paul McCartney tot Miley Cyrus. Nu dit het halo-effect heeft, is het geen verrassing dat er op Instagram meer dan 94 miljoen foto's met de tag #vegan en meer dan 28 miljoen met #plant werden getagd. 

Maar het lijkt erop dat de drijvende factoren aan het veranderen zijn; en in een snel tempo. Uit recente onderzoeken, zoals het hierboven genoemde IPSOS-onderzoek, maken consumenten nu keuzes die niet alleen goed voor hen zijn, maar ook die duurzaam zijn voor de planeet. Hierdoor zijn plantaardige alternatieven de oplossing voor hun wensen. 

Plantaardige lanceringen in bakkerij & patisserie nemen gestaag toe. We kijken naar het aantal productlanceringen in bakkerij & patisserie in de afgelopen 10 jaar: bakkerij groeit met 33% jaar op jaar, patisserieproducten met maar liefst 21%. En vooral de stijging in 2019 is opmerkelijk, misschien noemde The Economist 2019 terecht het jaar van de veganist?

Plantaardig: gezond en duurzaam?

Zijn plantaardige oplossingen dus gezonder? Het eten van puur plantaardig dieet is niet hetzelfde als een perfecte gezondheid. Maar als het wordt gecombineerd met uitgebalanceerde en voedzame maaltijden, kan het zeker tot een goede gezondheid leiden. Dit blijkt uit honderden onderzoeken die over de hele wereld zijn uitgevoerd, die aantonen dat, vergeleken met de gemiddelde westerse diëten, een verhoogde consumptie van plantaardig voedsel zoals volkorengranen, peulvruchten, fruit en groenten, in verband is gebracht met een lager risico op hartfalen, diabetes type 2, zwaarlijvigheid en andere gezondheidsproblemen [6]. 

En, op het gebied van duurzaamheid zijn consumenten van mening dat door over te schakelen op een meer plantaardig dieet, ze niet alleen het levensonderhoud van zichzelf en dieren kunnen verbeteren, maar dat het ook mogelijk is om van de wereld een betere plek te maken. Veel onderzoeken en prognoses hebben aangetoond dat het overschakelen van dierlijke naar plantaardige producten de koolstofemissies, het waterverbruik en de verspilling van producten die in onze oceanen terechtkomen aanzienlijk kunnen verminderen [1]. 

Consumenten over de hele wereld geven duidelijk om hun gezondheid en duurzaamheid, en daar is een goede reden voor. Maar zal dit vooruitgaan en blijvend zijn? Vaak is de meest blijvende impact in de branche wanneer zowel consumenten als bedrijven ervoor kiezen om er een prioriteit van te maken.

Een goed voorbeeld hiervan is HACCP, een beheersysteem en proces om voedselveiligheid aan te pakken [8]. Na decennia van massale terugroepacties en publieke verontwaardiging, werd HACCP uiteindelijk op grote schaal internationaal door voedselfabrikanten overgenomen en door veel regeringen over de hele wereld als verplicht aangenomen [9]. Dit initiatief had uiteindelijk de komende decennia een positieve invloed op de gezondheid en hygiëne van de consument. In de VS werden in 1985, met een bevolking van 237 miljoen mensen, meer dan 31.000 gevallen van door voedsel overgedragen ziekten gemeld. In 2017 waren er met een bevolking van 325 miljoen minder dan 15.000 gevallen. Voedselfabrikanten hebben drastische maatregelen genomen om mensenlevens te redden, en het werkte. 

Nu vragen veel mensen zich af: zullen de leden van de voedingsindustrie net zo attent zijn voor dieren? Voor de gezondheid van de consument? Of voor de planeet? Of wordt het aan de consument overgelaten om dit initiatief naar een duurzamere levensstijl voort te zetten? 

Door verantwoordelijkheid te nemen voor de voeding die we produceren, heeft de voedingsindustrie de mogelijkheid om een blijvende impact te creëren. Als bakkers, patissiers en chocolatiers kunnen we wachten tot iedereen plant-based vraagt, of kunnen we proactief stappen ondernemen om onze klanten heerlijke, gezonde en duurzame producten te bieden.

Onze oplossingen bij Puratos

Hoewel het vervangen van boter, eieren en melk tijdens het bakken misschien niet eenvoudig lijkt, hebben we om u te helpen onze beste plantaardige bakkerij-, patisserie- en chocoladeoplossingen verzameld:  

  • Sunset Glaze: een gebruiksklaar alternatief voor eidorure met een uitstekende glans en kleur die veilig en hygiënisch is dankzij de UHT-technologie
  • Ambiante: een kant-en-klare topping van niet-zuivelproducten met uitstekende prestaties, gebruiksgemak en een zeer hoog opklopvolume
  • Mimetic: een speciaal plantaardig vet dat handig en kostenefficiënt is en een echte botersensatie geeft 

Laten we nu een positieve impact creëren, voor onszelf en voor de volgende generaties!