18 dec. 2023
In de snelle wereld van het moderne bakken heeft één demografische groep de aandacht getrokken van bakkers over de hele wereld: Deze jonge en levendige generatie verandert het spel, met nieuwe en opwindende verwachtingen voor hun brood. Als bakker of voedselfabrikant kan het een uitdaging zijn om Gen Z aan te trekken en bij te houden, maar het wordt steeds belangrijker om concurrerend te blijven. Gen Z maakt ongeveer 30% uit van de wereldbevolking en heeft een aanzienlijke koopkracht, dus het is cruciaal om hun waarden en voorkeuren aan te spreken. Bij Puratos zijn we toegewijd om je te helpen aan hun eisen te voldoen.
De jongere generaties van vandaag denken veel na over het voedsel dat ze eten, omdat ze zich ervan bewust zijn hoe hun keuzes hun gemeenschap en de planeet beïnvloeden. Een tastbare verschuiving als gevolg van dit toegenomen duurzaamheidsbewustzijn is hun bezorgdheid over het weggooien van brood. 75% houdt niet van broodverspilling en meer dan 20% koopt geen nieuw brood als ze een ongebruikt brood hebben weggegooid.* Hieruit kan worden geconcludeerd dat Gen-Z de authenticiteit van meer traditionele recepten omarmt, zonder in te gaan op de duurzamere houdbaarheid van het moderne brood van tegenwoordig.
In de wereldwijde strijd tegen broodverspilling zijn enzymen een onmisbare bondgenoot in brood. Ze verlengen de houdbaarheid, behouden de versheid en gaan bederf tegen, wat de duurzaamheid bevordert. Enzymen, afkomstig van natuurlijke fermentatie, integreren naadloos in het broodbakproces en komen tegemoet aan de wensen van GEN Z voor authentieke voedselervaringen. Intens Freshness, een toonaangevende clean(er) label oplossing van Puratos, toont de effectiviteit van enzymen aan bij het behouden van de zachtheid en vochtigheid van brood gedurende de hele houdbaarheidsperiode, waardoor broodverspilling wordt voorkomen.
In een wereld met kleinere huishoudens en een levensstijl waarin veel onderweg is, leiden traditionele broden bij Gen-Z bovendien eerder tot broodverspilling. Daarom zijn kleinere porties de slimme oplossing. Door perfect geproportioneerde hapjes brood aan te bieden, kunnen bakkerijen tegemoet komen aan de behoeften van Gen-Z en tegelijkertijd verspilling minimaliseren. Bovendien kunnen kleinere porties aansluiten bij de waarden van Gen-Z op het gebied van gezondheid en welzijn. Omdat ze een gezondere levensstijl belangrijk vinden, geven ze misschien de voorkeur aan kleinere porties brood om hun calorie-inname te helpen beheren en een evenwichtig dieet te behouden. Het Taste Tomorrow onderzoek van Puratos bevestigt dat 59% van alle consumenten niet wil inleveren op smaak en liever kleinere porties consumeert in hun zoektocht naar een gezondere levensstijl. Het is tijd om de kracht te omarmen van hapklare lekkernijen die een grote indruk achterlaten. Een voorbeeld van een onlangs gelanceerde broodmix in hapklare vorm is Puravita Break van Puratos.
Trending zuurdesem croissants, pretzels en virale Panettone recepten. Deze digitale jongeren veranderen de bakkerij-industrie online. Puratos staat in de voorhoede om u te helpen inzichten uit search en sociale media te gebruiken, met Taste Tomorrow: het grootste ecosysteem gewijd aan het begrijpen van consumenten in de bakkerij-, patisserie- en chocoladesector wereldwijd. Bij Taste Tomorrow blijven we voorop lopen door de nieuwste digitale technologieën en semantische kunstmatige intelligentietechnieken te combineren. We maken gebruik van verschillende bronnen om gegevens te verzamelen, waaronder enquêtes onder meer dan 17.000 consumenten in 40 landen, gesprekken met 80 foodies in toonaangevende steden en interviews met klanten en experts uit de sector. Deze gegevens worden aangevuld met een wereldwijd netwerk van trendspotters, uitgebreid sensorisch onderzoek en unieke samenwerkingsverbanden met onderzoekers, smaakhuizen en universiteiten. Het resultaat? Frisse inzichten in gezondheid, gemak, beleving, digitaal en meer, om je te helpen Gen-Z bij te houden. Laat je inspireren en bekijk de 2022 hypes die je misschien gemist hebt op Taste Tomorrow.
Gen-Z blijft de voedingsindustrie vormgeven met haar digitale mindset en bewuste consumentisme en het is duidelijk dat hun impact verder gaat dan een sneetje brood. Hun keuzes kunnen bijdragen aan een gezondere planeet. Door in te spelen op hun wensen kunnen bakkers niet alleen Gen-Z aantrekken, maar ook bijdragen aan een duurzamere en innovatievere broodtoekomst. Wil je meer weten over het assortiment bakkerij-ingrediënten van Puratos? Of ben je op zoek naar receptinspiratie voor je volgende broodlancering? Deel het met ons. Onze experts helpen je graag met welke uitdaging je ook hebt.