Het lijkt erop dat u Internet Explorer 11 gebruikt. Dit wordt niet ondersteund door deze website. We raden u aan om Google Chrome te gebruiken voor de beste browser-ervaring.

Blijf in contact met uw klanten: snel van start gaan met sociale media

Sociale afstand, beperkt leven en volledige lockdowns: verbonden blijven met uw klanten is tegenwoordig zowel een uitdaging als een noodzaak. Dankzij sociale media kan u online contact opnemen en betrokken blijven naast de fysieke winkelervaring. Dit artikel geeft je vijf praktische richtlijnen om je op weg te helpen.

Neem een stap terug om vooruit te gaan

Maak je huiswerk

Zorg ervoor dat u de behoeften van uw publiek analyseert en waar ze online samenkomen. Bekijk ook zeker wat uw concurrenten doen en leg ook uw oor te luisteren bij uw eigen klanten.

  • Identificeer uw publiek, weet met wie u contact wilt opnemen
  • Bepaal uw doelen, wat wilt u bereiken 
  • Zoek waar uw publiek is en hoe u kan handelen
Blijf jezelf

Uw klanten willen u herkennen. Ze willen hun vertrouwde lokale bakker herkennen aan de manier waarop u online met ze communiceert. Het beste advies is om trouw te blijven aan jezelf:

  • Probeer, net als in uw winkel, oprecht, persoonlijk en vriendelijk te zijn
  • Toon vooral in deze uitdagende tijden empathie en benadruk de gemeenschappelijke band (“we zitten hier samen in”)
  • Vermijd de spot te drijven met de situatie of wees niet opportunistisch. Promoties aanbieden op korte termijn lijken misschien verleidelijk, maar kunnen meer kwaad dan goed doen ten koste van uw klantenrelaties en reputatie. 
Ga aan de slag op sociale media

Als u nog geen sociale media gebruikt, kunt u het best van start gaan met een eigen Facebook- of Instagram-bedrijfspagina.
Facebook en Instagram zijn de meest gebruikte platforms en stellen u in staat gemakkelijk in contact te geraken met consumenten en lokale doelgroepen. Afhankelijk van de demografische gegevens van uw klanten, kunt u overwegen om andere sociale netwerken te gebruiken zoals Twitter, Pinterest of Linkedin.

Van boodschap tot impact

Geef prioriteit aan afbeeldingen

Mensen worden vooral aangetrokken door afbeeldingen. Hier zijn enkele manieren om online afbeeldingen te maken:

Je eigen (mobiele) fotografie
Oefening baart kunst: probeer foto's te maken vanuit verschillende hoeken en in verschillende composities. Zorg er altijd voor dat er natuurlijk licht beschikbaar is, het zal producten en mensen er aantrekkelijker laten uitzien. Mogelijk vindt u ook inspiratie door andere (kleine) bedrijven online te volgen.   

Gratis stockfoto’s
Maak gebruik van het groeiend aantal websites met gratis stockfotografie, zoals Pexels of Unsplash. Wees hier echter voorzichtig mee: gebruik geen afbeeldingen met modemodellen of producten die u niet echt verkoopt. 

Eenvoudige bewerkingstool
Canva is - als je kiest voor de basisversie - een gratis tool die je helpt bij het maken en bewerken van online afbeeldingen. Het biedt verschillende sjablonen om eenvoudig visuals te maken in de juiste formaten en verhoudingen, waardoor het ook mogelijk is om teksten of andere effecten toe te voegen. 

Richt berichten naar uw klanten

Denk aan berichten die uw klanten informeren of helpen en onderwerpen die hen zullen inspireren, zoals bijvoorbeeld:

  • Hygiëne en voorzorgsmaatregelen  
  • Richtlijnen voor sociale afstand in de winkel te bewaren 
  • Aangepast productassortiment of nieuwe producten 
  • Extra of aangepaste diensten (levering, openingstijden)  
  • Speciale aanbiedingen of incentives (bijvoorbeeld online bestellingen)
  • Lockdown menu-ideeën en video’s van hoe het er achter de schermen aan toe gaat
  • Storytelling (vakmanschap, erfgoed)
  • Lokale gemeenschapsinitiatieven  
  •  

Bouw aan je gemeenschap

    Omdat sociale media alles te maken heeft met interactie, start u de online dialoog: wees persoonlijk, stel vragen en reageer actief op opmerkingen. Om je bereik te vergroten, vraag je vrienden en familie om je pagina leuk te vinden en nodig je fans en volgers uit om je berichten te delen.
    Communiceer met naburige bedrijven, want het zal u helpen om deel uit te maken van de (lokale) online gemeenschap.

De beste manier om sociale media te begrijpen is door gewoon aan de slag te gaan. Zo leert u welke onderwerpen het meest interessant zijn, begrijpt u hoe uw klanten met elkaar omgaan en wordt u geïnspireerd om nieuwe content te creëren.

Ontwikkel je gratis webshop

Puratos heeft onlangs de samenwerking met Bakeronline uitgebreid om bakkers en chocolatiers te helpen covid-19 het hoofd te bieden. We bieden het creëren van een gratis webshop aan om de wereld van online bestellen te betreden. Naast het bedienen van uw klanten door 24/7 te kunnen bestellen, maakt online bestellen het gemakkelijker voor u om bestellingen te beheren en te reageren op de vraag van klanten.

Bovendien hoeven klanten niet in de rij te staan. Vervolgens tonen ze het bestelnummer, halen ze hun goederen tijdig op en worden alle betalingen digitaal beheerd, wat helpt bij het handhaven van hygiënemaatregelen en sociale afstand.

Als u uw webshop wilt lanceren, neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@bakeronline.com of info@chocolatiers.com.

 

Meer weten over hoe Puratos Covid-19 onder ogen ziet

Zoals voor iedereen, ook bij Puratos, heeft de door Coronavirus veroorzaakte gezondheidsnoodsituatie grote gevolgen voor ons werk en ons dagelijks leven. We willen u erop wijzen dat Puratos, in volledige overeenstemming met de richtlijnen van lokale autoriteiten over de hele wereld, alle interne maatregelen heeft genomen die nodig zijn om de gezondheid en veiligheid van onze werknemers en zakenpartners te versterken, en om de productie en levering van onze producten aan al onze klanten te garanderen.

We publiceren enkele artikelen om u door deze uitdagende tijden te loodsen: 

Als u vragen heeft, bezoek dan onze website of neem contact op met uw Puratos vertegenwoordiger.

Dit artikel is gebaseerd op de huidige beschikbare informatie en zal worden bijgewerkt indien nodig.